InkomstenRapport augustus 2021

🎉 2 (+2) Betalende klanten
📉 0 Uitschrijvers (-1)
🧪 16 (+16) nieuwe probeer-week gebruikers
💰 € 198 (+ €198) Omzet
💸 € 410,66 (€ 410,66) Kosten (server (€7,99/2) + domeinnamen €7,43 + Plug And Pay (€49/2) + Google Ads €374,73)
🏦 € -212,66 (- € -212,66) Resultaat

Wat ging goed

Deze maand is de TrainingsOmgeving live gegaan voor de eerste gebruikers. Een mijlpaal!

De applicatie is in zijn meest beperkte vorm waarmee het wel doet wat het moet doen:

  • automatisch accounts aanmaken voor mensen die het een week willen proberen
  • online training opzetten
  • online verkopen met iDeal (en bancontact, creditcard, etc.)

Ook de eerste twee klanten zijn binnen. Echt super!

Wat kon beter

Ik vind dat het eigenlijk wel heel goed gaat. Deze eerste maand gaat met verlies de boeken in, maar dat lag ook wel in de lijn der verwachting.

Waar het nog aan schort is de mailsequence voor de trialgebruikers.

Wanneer iemand besluit om een week de TrainingsOmgeving te proberen, dan wil ik ze helpen er het meeste uit te halen. Het liefst help ik ze in die week al aan omzet door daadwerkelijk trainingen te verkopen.

Omdat ik niet naast de trial gebruikers kan staan, stuur ik een mailsequence: 7 mailtjes waarin ik de trial gebruiker help om zo snel mogelijk resultaat te halen

Nu heb ik nog maar 3 mailtjes van de 7. En deze 3 mailtjes zijn niet optimaal. Deze moeten dus beter aangepast worden naar het type gebruiker en de hoeveelheid tijd die deze aan de probeer-week zal besteden.

De cijfers

Advertenties

Aantal keer getoond (impressies): 163.000
Aantal keer geklikt: 1010
Kosten: € 374,37
Kosten per klik: €374,37 / 1010 = € 0,37

Google Ads cijfers – augustus 2021

Funnel

Deze funnel geeft weer hoe ik nieuwe klanten aan wil trekken: van Google advertentie, naar een trial gebruiker naar een betalende klant.

Het gezichtje is ontevreden omdat er verlies is geleden: de kosten waren € 374,73 en de omzet € 198. Het resultaat is daarmee € -176,73.

Ondanks de vakantie zijn de impressies, het aantal keer dat de advertentie weergegeven is, niet veel omlaag gegaan. Net als het aantal mensen dat op een advertentie geklikt heeft.

Ik ben tevreden over de conversie van Trial naar Verkopen: het aantal mensen dat na de probeer-week besloot om te kopen. Dat is 12,5%.
Wat beter kan, is het aantal mensen dat op de advertentie klikt.

Wat ga ik anders doen

Ik wil het percentage mensen dat op de Google Advertenties klikt verhogen.

Deze maand is het percentage: 1,58%
Volgende maand wil ik deze op 5% hebben. Dat is een flinke groei en ik weet nog niet hoe realistisch dat is, maar dat is het resultaat dat ik bereikt wil hebben.

Hoe ik dat ga doen is het volgende:

  • verwijderen advertenties die niet relevant (meer) zijn (zoals die van de lockdown)
  • maken van advertenties die meer mijn doelgroep aanspreken

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *